نوید خدیوی و پویا رستگار بنیانگذاران اسنپ کیو
نوید خدیوی و پویا رستگار بنیانگذاران اسنپ کیو


مصاحبه شهروند» با پویا رستگار و نوید خدیوی بنیانگذاران اسنپ‌ کیو

مهاجرت همیشه ماجرای رفتن بدون بازگشت نیست. بسیاری از جوان‌های خوش‌فکر و توانا در همین سال‌های اخیر به مهاجرت ‏برای تحصیل فکر کردند، اما همیشه نیت اصلی‌شان بازگشت به وطن بود. پویا رستگار» و نوید خدیوی» ازجمله این افرادند. ‏پویا زمانی با آن‌که اغلب جوانان راهی آمریکا و کانادا بودند، تحصیل در آلمان را برگزید. او در دانشگاه صنعتی شریف، مهندسی ‏خوانده و اکنون در آلمان دانشجوی ‏MBA‏ است.‏
پویا رستگار یکی از بنیان‌گذاران اسنپ کیو» سرویس جدید شرکت اسنپ» است. اسنپ کیو» بازی اطلاعات عمومی آنلاین و ‏زنده‌ای است که هرشب ساعت ۹ برگزار می‌شود. مجری ۱۲ سوال سه گزینه‌ای را برای مخاطبان می‌خواند و هر مخاطب برای ‏انتخاب گزینه صحیح ۱۰ ثانیه فرصت دارد. ‏
پویا در مورد نحوه آشنایی‌اش با شرکت اسنپ می‌گوید: یک شرکت اینترنتی در برلین فعالیت می‌کرد که جای خالی برای ‏منطقه خاورمیانه داشت. سه ماهی در این بخش فعالیت کردم و پس از مدتی به مجموعه اسنپ اضافه شدم و در آن‌جا زمینه‌ها ‏برای راه‌اندازی یک اپلیکیشن خبری به وجود آمد. این اپلیکیشن در ابتدا اسنپ نیوز» نام داشت و در ادامه به اسنپ هیت» ‏تغییر نام داد. مجموعه از من خواست فردی را برای راه‌اندازی این اپ معرفی کنم که نوید را پیشنهاد دادم.»‏
ماجرای شکل‌گیری اسنپ ‌کیو»‏
نوید هم که یکی از بنیان‌گذاران اسنپ کیو» است در آن برهه زمانی به مجموعه اسنپ هیت اضافه شد. به گفته پویا انتخاب ‏نوید به‌خاطر تجربه کار در مجموعه مشابه به هیت بود. او کار در اپ مشابه را در مجموعه دیموند» دانشگاه تهران انجام داده ‏بود. پویا درباره آغاز کار اسنپ کیو می‌گوید: این پروژه به ما پیشنهاد شد. یعنی ما صاحب ایده اصلی نبودیم. ایده این مسابقه ‏اطلاعات عمومی از همان دوره که ما مدل‌های مشابه اسنپ هیت را دنبال می‌کردیم شکل گرفت. نوید پیشنهاد داد که این دو را ‏به صورت مستقل از یکدیگر دنبال کرده و پیش ببریم.»  ‏
نوید ۲۶ ساله است و در دانشگاه تهران مهندسی عمران خوانده. او درباره آن روزها می‌گوید: اصلا مهندسی را دوست نداشتم و ‏مدام بازیگوشی می‌کردم. بیش از آن‌که درس بخوانم دنبال ساختن ایده‌های مختلف بودم. یکی از ایده‌های مورد نظر من درباره ‏ساخت اپلیکیشن در حوزه نقشه‌کشی بود. این اپ به نوعی مشابه اپلیکیشن ویز بود و ایده‌اش در سازمان کوهنوردی معرفی شد.» ‏ایده ساخت این برنامه به‌عنوان تز دانشگاهی نوید نیز مورد مطالعه قرار گرفت. ‏
چالش‌ مدیریت
پویا و نوید از زمان حضور در اسنپ و آغاز پروژه هیت تا امروز که این اپ به کار خود پایان داد، چالشی مهم پیش رو داشتند:   ‏چالش مدیریت. آنها در یک‌سال گذشته به صورت علمی و با تمرکز بر شیوه‌های مدیریتی تلاش کرده‌اند تا تیم مورد نظرشان را ‏بسازند. ‏
ایده اولیه اسنپ‌کیو» نیز همزمان با رشد اسنپ‌هیت مورد توجه قرار گرفت. در آغاز قرار شد بخشی به پایین اپلیکیشن اضافه و ‏بازی مربوط به ویدیوهای منتشر شده در اپ برگزار شود. این ترفند تبلیغاتی موجب می‌شد که افراد بیشتری اسنپ هیت را دانلود ‏و پیگیری کنند. مدل‌های ابتدایی مسابقه نیز در همان اپ مورد آزمایش قرار گرفت. نوید در ارتباط با ایده جدایی می‌گوید:   این ‏سوال مطرح شد که بازی در هیت بماند یا به صورت جدا اجرا شود. ما متوجه شدیم که اسنپ‌کیو می‌تواند به تنهایی رشد کرده و ‏از هیت بزرگتر شود.»‏
پویا نیز در این رابطه می‌گوید: حفظ هر دو کار سختی بود و هیت نیاز به بازنگری داشت. اگر همین روند ادامه پیدا می‌کرد. تنها ‏نامی از هیت باقی می‌ماند. در گام اول مدیران هیت دست به بازنگری در تیم زدند. بخش فنی گسترش پیدا کرد و بعد از آن نیز ‏بخش‌های دیگر ازجمله محتوا کامل شد. این تکامل موجب شکل‌گیری تیمی شد که امروز اسنپ کیو را می‌گردانند.»‏
تنها اندرویدی‌ها می‌توانند بازی کنند؟
در حال حاضر اسنپ‌کیو روی پلتفرم اندروید قابل دانلود و اجراست. پویا درباره چرایی این موضوع معتقد است:   در اغلب کشورها ‏هر اپلیکیشنی که قرار است رونمایی شود، ابتدا روی یکی از پلتفرم‌ها اجرا می‌شود. اگر بازخوردهای مناسب دریافت و باگ‌های ‏عمومی آن شناسایی شد، روی دیگر پلتفرم‌ها نیز طراحی و اجرا می‌شود. در ایران فراگیری اندروید بیش از ‏iOS‏ است. گفته ‏می‌شود که ۸۰‌درصد بازار گوشی‌های هوشمند مورد استفاده در ایران در اختیار اندروید است. البته نسخه مناسب ‏iOS‏ به‌زودی ‏طراحی و اجرا خواهد شد. درحال حاضر آیفون‌دارها می‌توانند در سایت اسنپ‌کیو، شماره همراه خود را وارد کنند تا با رونمایی ‏نسخه ‏iOS‏ پیامی به آنها ارسال و از رونمایی آن مطلع شود.»‏ نوید در تکمیل حرف‌های پویا می‌گوید: البته درحال حاضر وب‌سایت خیلی ساده است و تنها امکان دانلود اپ برای اندروید، ‏امکان خبررسانی برای نسخه ‏‎ iOSدر آن وجود دارد. اما در آینده امکانات بیشتری به سایت افزوده خواهد شد. ازجمله این ‏امکانات می‌توان به امکان مطالعه سوالات قبلی و مطالعه مجموعه‌ جالبی از فکت‌های جذاب اشاره کرد.» ‏
فلسفه اسنپ کیو
از زمان راه‌اندازی مسابقه اسنپ تا امروز بازخوردهای جذابی از انجام بازی به دست کارکنان این بازی رسیده است. مثلا فردی که ‏اعلام کرده بود بعد از عوارضی قم کنار جاده زده تا با خانواده‌اش بازی کند یا زوجی که در راهرو سینما هم نمی‌توانستند از بازی ‏صرف‌نظر کنند. پویا در باره بازخوردها می‌گوید:  دامنه توجه به اسنپ کیو فراگیر است و حتی در مجموعه اسنپ نیز کارکنان ‏بخش‌های مختلف مثل بامیلو هر شب دور هم جمع می‌شوند و بازی می‌کنند.»‏
نوید هم می‌گوید: اسنپ کیو زاده شده تا هر شب رأس یک ساعت خاص دوستان و خانواده‌ها کنار هم جمع شوند. آنها به ‏سوالات جواب می‌دهند، خوشحال می‌شوند، ناراحت می‌شوند و بعد از بازی هم، سوژه‌ای برای دور هم ماندن دارند. عکس‌هایی که ‏از این شب‌نشینی‌ها برای ما ارسال می‌شود خیلی جذاب است. آدم‌ها بازی می‌کنند و از کنار هم بودن شادند. وقتی هم بازی با ‏مشکلات فنی روبه‌رو می‌شود، شرکت‌کنندگان ناراحت می‌شوند.» ‏
نوید به محدودیت‌ها و مشکلات برنامه زنده بر بستر اینترنت اشاره می‌کند که از نظر فنی سرعت اینترنت و زیرساخت‌های آن از ‏اصلی‌ترین چالش‌های پیش رو است. او به باگ‌ها و ضعف‌های سرویس‌های مشابه در کشورهای پیشرفته اشاره کرده و می‌گوید:   ‏‏تمام جزییات برنامه اسنپ‌کیو توسط متخصصان ایرانی ساخته شده و در تلاش هستیم تا کیفیت کار را به نمونه‌های موفق ‏خارجی نزدیک کنیم. با این‌که سراسر ایران تحت پوشش اینترنت ۳جی و ۴جی نیست اما اسنپ کیو از سراسر ایران کاربر فعال ‏دارد.»‏

انتقاد از زمان‌بندی‌ها و اجرای طولانی مجری
یکی از مهمترین موضوعاتی که شرکت‌کنندگان را ناراحت می‌کند، زمانی است که مجری اسنپ‌کیو در فاصله بین سوالات صحبت ‏می‌کند. نوید در این رابطه به مسائل فنی اشاره کرده و می‌گوید: ساختار بازی به شیوه‌ای است که تعداد زیادی شرکت‌کننده به ‏صورت همزمان در اپلیکیشن حاضرند. معمولا این تعداد هر شب به ۶۰‌هزار نفر می‌رسد. سرور باید تمام درخواست‌ها را دریافت ‏کرده، پردازش کند و نسبت به درخواست‌ها واکنش نشان دهد. از این رو برای آن‌که کاربری به خاطر ضعف سرعت اینترنت از ‏مسابقه خارج نشود ناچاریم فاصله بین سوالات را تا حد امکان طولانی کنیم تا به همه درخواست‌ها پاسخ ارسال شود. در رابطه با ‏صحبت‌های مجری نیز، شرکت‌کنندگان به دنبال بردن جایزه هستند. بنابراین هر چیزی که این خواسته را با وقفه روبه‌رو کند، ‏ملال‌آور به نظر می‌رسد.»  ‏
موضوع دیگری که درباره اسنپ کیو مورد توجه قرار می‌گیرد عدم استفاده از مجری حرفه‌ای است. دراین‌باره نیز نوید توضیح ‏می‌دهد که تیم اسنپ کیو از آغاز با افرادی با سن‌کم کار خود را آغاز کرده است. بنابراین دوست داشتیم که براساس همین روند ‏از افرادی استفاده کنیم که با تجربه کم و سن پایین دارای استعداد و توانایی هستند. از این رو مجری‌های جوان و کمتر شناخته ‏شده را مورد توجه قرار دادیم. هنوز هم راه بسته نشده است و هر کسی که تخصصش با کار ما تناسب داشته باشد می‌تواند به ما ‏بپیوندد.

والمارت، بزرگترین فروشگاه زنجیره‌ای دنیا

کار سختو اول انجام بده!قورباغه رو صبح زود بخور!

شش نکته برای داشتن سخنرانی تاثیرگذار

اسنپ ,بازی ,هیت ,نوید ,می‌گوید ,هم ,اسنپ کیو ,یکی از ,کرده و ,است و ,و در

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

حرفای دل مجله پزشکی پزشک مهربان فروش لوازم تراکتور نسوز صنعت پارس دانلود نرم افزار کسب رایگان ارز های مجازی |کسب درآمد اخبار و اطلاعات فن آوری های حوزه انرژی , کنترل و اتوماسیون صنعتی آموزشی تدبیر توسعه هامون